Audi RS3 vs BMW 1 Series M Coupe

Audi RS3 vs BMW 1 Series M Coupe


Začněme s číslem 3,8. Na první pohled je to malé nevinné číslo, sotva by mohlo být odpovědí na život, vesmír nebo cokoliv jiného. Avšak ve skutečnosti je mnohem víc než to, protože kontext, do kterého spadá, nejsou litry ani lžíce, ale 'vteřiny'. A ve světě automobilů jsou vteřiny malé svižné a rázné věcičky spojené s jednou statistikou: 0-100 km/h. V tomto ohledu je 3,8 vteřin velmi málo, obzvláště když tohoto času dosahuje jeden z těch nových a mladých závodních vozů.

Ale který to je? Ten s šestiválcem nebo s pětiválcem? Kupé nebo hatchback? S manuálem nebo automatickou převodovkou? S pohonem na zadní nebo na všechna čtyři kola? Ten, o kterém tvrdí, že zrychlí z 0-100 km/h za 4.9 vteřiny nebo 4.6 vteřiny? BMW 1-Series M Coupe nebo Audi RS3?

V každém případě je to ten druhý jmenovaný. A to čistě z vědeckých důvodů, Audi RS3 má výbornou akceleraci: start je doprovázen všemi čtyřmi koly a nějakou chytrou elektronikou, která změní převodový stupeň na 0. Ale říkají nám tahle čísla celý příběh? Je RS3 opravdu o tolik rychlejší než 1M s 0-100km/h za 4.5 vteřin? A je díky tomu automaticky i lepším vozem? Ne, ne a samozřejmě, že ne. Nemůžete posuzovat, jak je vůz dobrý jen podle jeho číselných údajů, protože čísla nejsou laskavá, popisná ani tří-dimenzionální – jsou chladná, neúprosná a krutá.

Ale v BMW a Audi očividně věří, že hrají v hodnocení vozu důležitou roli – proč jinak by taky oba vyrobily konkurenční vozy s takhle podobnými zabijáckými statistikami: počet koní, otáček atd.? Abychom to trochu osvětlili, vzal TopGear tyto dva vozy na testovací trať spolu s metrem, stopkami a vším ostatním.

Když postavíte 1M vedle RS3 okamžitě vyhraje první kolo tím, jak skvěle vypadá. Audi se dá považovat za spořádaný hatchback, jednoduše řečeno: praktický pětidveřový vůz, ale určit, do které kategorie spadá BMW je už složitější, protože to žádný hatchback není. Prostě ne. Je to dvoudveřový salónní vůz, stejně jako originál M3. To ale není nic špatného – zvlněné bočnice, velká klenba a nízká zadní část mu dodávají takový sex-appeal, o kterém si RS3 může nechat jen zdát a naprosto maskují fakt, že Bé-eM je ve skutečnosti delší, širší a vyšší. Divné, co?

Samozřejmě je to méně praktičtější, ale komu na tom záleží, že? A pokud ano, kupte si Audi a jděte svou cestou, ale měli byste vědět, že oba vozy zvládnou čtyři pasažéry a nějaká zavazadla, dále mají k dispozici několik nabízených prostorových možností a působí na vás dojmem, že vás nikdy nezklamou tím, že by nebyly schopné za mrazivých rán nastartovat.

Oba jsou to obyvatelné, užitečné a žádoucí vozy, ale pointou je, že RS a M jsou „značky, které něco znamenají“ a nebyly původně navrženy jako vozy určené pro více pasažérů. Popravdě, čím více budete lidi odrazovat od toho, aby se k vám v těchto vozech připojili, tím lépe pro vás. Stejně se jen vyděsí, až jim v nich zmizíte z dohledu.

0-100 km/h za 3.8 vteřiny je docela speciální a díky dostupnému módu kontroly startu v Audi k tomu nepotřebujete žádný talent. 2.5 litrový pětiválec s turbem je vypůjčený z TT RS, kde se nám velice líbil, hlavně kvůli své síle a velké škále zvuků. Jen nepatrná část z nich je utlumena, takže se k vám dostává vzrušující směsice zvuků. Je to úžasné a ještě úžasnější proto, že je natěsnaný v hatchbacku a má nefalšovaný RS rodokmen. Jeho použití ale už není tak hladké, je stejně prudký, ostrý a silný jako šestiválec v BMW.

Ano, dodává překvapující čísla zrychlení (a nejenom to), ale to je zásluhou tahu a převodovky, nikoliv motoru.

BMW bylo široce kritizováno kvůli a) použití turbodmychadel v 1M, protože vynucená indukce není pro M to pravé a b) použití pochybného motoru přímo z vlajkové lodi Z4. Nic z toho ale není nijak podstatné. Opravdu důležité je to, že tento motor je ohromně vzrušující, překypuje energií a nadšením, vyje skrze otáčky, při překročení svých limitů praská a naprosto přirozeně zrychluje. Žádný motor s turbem, na který si jen vzpomenu, není tak svižný, soustředěný a dychtivý. Je zatraceně brilantní.

A vždycky víte, na čem jste, protože hned vedle sebe máte páku, se kterou musíte pohnout. Manuální převodovky začínají v těchto dobách působit staromódně, ale zamyslete se nad tím, co nabízejí – nebo spíše, co vyžadují. Vyžadují koncentraci a zapojují vás do procesu. Převodovka v 1M je opravdu dobrá – vyžaduje krátké pohyby a přímo se vyžívá v tom, jak řadíte z jednoho stupně na druhý a díky své mechaničnosti vás spojuje s vozem.

Dvojitá spojka v Audi dělá, co může, aby vám usnadnila vaši práci. Pokud nechcete, nemusíte se páky ani dotýkat. Na druhou stranu ale začnete být lhostejní, čehož pak můžete litovat, když se vám naskytne možnost k předjíždění. Takže ano, na testovací trati na řazení záleží, ve skutečném světě však ne.

Když pomineme převodovku, je Audi chvályhodně jednoduché. Žádné přizpůsobivé tlumiče ani jiné technické pošetilosti. Jen dvě tlačítka: jedno pro sportovní mód a druhé pro pohon. A BMW to samé. Nic, co by se mohlo postavit do vaší cesty za zábavou.

Jen kdyby byla s Audi opravdu zábava. Abyste věděli, není to špatný RS vůz (rozhodně ne v kontextu RS5) a skutečně má některé chvályhodné vlastnosti – zejména dokáže dosáhnout šokující závodní rychlosti. Ale víte, co mě nejvíc nadchlo, když jsem o něm četl? Fakt, že zadní pneumatiky jsou užší než přední. Ano, v tomhle ohledu jsem trošku divný, ale mé zdůvodnění je rozumné – doufal jsem, že zadek RS3 bude trochu povolnější a tím pádem bude mít lepší rovnováhu než ostatní rychlé Audi. Ale bohužel..

Při zavádění pohonu na všechna čtyři kola je problém v tom, že inženýři musí umístit motor příliš dopředu a hodně tím zatíží čumák, což se projeví na mdlé zpětné vazbě. Ale to se dozvíte, jen když na to máte prostor, protože na běžných suchých silnicích nikdy nezjistíte, jaké jsou limity vašeho vozu – RS3 prostě sevře pěsti a jede. Jistě, můžete mít důvod, abyste uvolnili kontrolu dvoustupňové trakce, ale garantuju vám, že si pak budete myslet, že zatáčky zvládnete větší rychlostí, než je toho váš automobil schopen.

Audi zvládá rychlost opravdu dobře, shromažďuje ji a uchovává. Co ale nezvládá je, že pro vás nedokáže tu rychlost udělat vzrušující. Jestli chcete opravdovou hromadu energie, je pro vás RS3 dobrá volba, ale je to spíše cílový vůz než cestovní.

S 1M je cílem samotná cesta. Zní to hloupě, takže co kdybych vám to vysvětlil takhle: současnost je pomíjivá a když pomine, zůstane vše jen vzpomínkou. A po tom, co jsem řídil RS3, bylo těžké říci, co přesně mi utkvělo v paměti – určitě kontrola, síla, fakt, že jízda byla pružnější a utlumenější, než jsem čekal a podráždění, že sedadlo se nedalo dostatečně snížit – ale dál už se mi nic nevybavilo. Avšak potom, co jsem řídil BMW, jsem si stále dokázal přesně vzpomenout na ten způsob, jímž se popralo s některými zatáčkami, jak se pohybovalo po nerovném povrchu a ve své mysli jsem živě viděl celé sekce mojí brzké ranní projížďky.

Proč to? Těžko říct, ale pravděpodobně to má co dělat s tím, že v BMW vám v hlavě utkví více detailů. Audi je jemnější a zapomenutelnější – všestranný talent. BMW ne. Na dálnicích je hlučné a vyžaduje toho od vás víc. Pokud máte vratké kolena, určitě se vám budou třást. Nikdy nepomyslíte na to, že by tahle jízda byla stabilní a elegantní, budete myslet jen na to, že zavěšení vám říká přesně to, co potřebujete vědět. A bude vám to opakovat, ať už budete na jakémkoliv povrchu. Jednoduše tomu neuniknete.

Ne, že byste chtěli. Právě tento detail dělá BMW 1M tak speciálním a poskytuje vám naprosto smyslové ovládání. Předek kormidluje a zadek ho následuje, skrze řízení ani podvozek nedochází k žádnému zkreslení, váha je soustředěna do vozu. Prostě dělá to, co mu řeknete a dělá to jednoduše, přesně a zábavně.

Je to mnohem srdečnější a bouřlivější vůz než Audi a také se v něm člověk cítí daleko lépe. Není to jen ve způsobu jeho jízdy, ale tím pohodlným řízením na pravém místě a přehnaně emocionální Alcantara v tom má taky svoji roli.

A jestli je v terénu tak rychlé jako Audi? Pravděpodobně ne, ale odkdy na tom záleží? Myslím to vážně, protože navzdory všem těm číslům kolem nás, většina z nich je bezvýznamná. Všichni víme, že číselné údaje nedokážou automobil vystihnout a že na rychlosti až zas tolik nezáleží. Záleží na pocitu. A žádné množství binárních údajů ho nemůže napodobit. Sice je to jen neživý stroj, ale 1M dokonale rozumí tomu, jak oživit život svého řidiče.

Takže je to vlastně krok zpět, byla tedy technologická revoluce k něčemu dobrá? Rozhodně ne. Tohle by měla být budoucnost silných vozů: malé, lehké, rázné, s menším kompromisem. Já osobně bych dal přednost 1M před M3, popravdě i před všemi ostatními vozy, které jsem letos řídil. S cenou okolo 1 100 000 Kč není zrovna levné (ale to ani RS3), ale ve Velké Británii bude vyrobeno pouze 450 kusů BMW. Tak si běžte jedno koupit. Zapomeňte na 3,8 – spokojte se s 4,5.

Napiš co si myslíš

Komentáře

Jsi fanda Top Gear a Grand Tour? Právě pro Tebe jsou určity tyto trička s originálními motivy!

►Nová kolekce triček na eshopu zde!◄

banner